یک کشف جدید در مورد سیستم ایمنی می تواند به درک بیشتر دیابت نوع 1 کمک کند

5 اکتبر 2018- یک کشف کلیدی در مورد سیستم ایمنی می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد نوع دیابت نوع 1 در اختیار دانشمندان قرار دهد.
از آنجایی که دیابت نوع 1 با حمله ی سلول هایT ، بهسلول های تولید کننده انسولین ایجاد می شود، محققان روند بروز این بیماری را بررسی کردند.
دانشمندان استرالیایی یک نوع سلول خاص از سلولهای سیستم ایمنی به نام سلول های CD4 + T که به سلولهای سازنده ی انسولین حمله می کنند( مشخصه ی دیابت نوع 1) را بررسی نمودند.
سلول های CD4 + T بخشی از سلول های بتا(سلولهای تولید کننده ی انسولین) را به عنوان یک مهاجم خارجی تشخیص داده و به آنها حمله می کنند.
در خون افرادی که به تازگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند، سلول های T قادر به شناسایی پپتیدC هستند، که شاخصی از میزان تولید انسولین توسط بدن است.
پپتیدC (C-peptide) در بیش از 60٪ از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1 توسط سلول هایCD4 + T  تشخیص داده می شود، در حالیکه سلول های  CD4 + Tدر کمتر از 10٪ افراد بدون دیابت نوع 1 ، قادر به شناسایی پپتید Cمی باشند.علاوه بر این، پروتئین های موجود در بدن که قادر به شناسایی پپتیدC  هستند با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 ارتباط دارند.
محققان دانشگاه ملبورن گفتند: مطالعه ی ما نشان می دهد که سلول های T شدیدا به پپتید C کامل(the full-length C-peptide)، پاسخ می دهند. این نشان می دهد که پپتید C یکی از اهداف مهم و حیاتی سلول های CD4 + T در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است. این اطلاعات ما را قادر خواهد ساخت تا درمان های پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از پاسخ ایمنی ناخواسته قبل از بروز آسیبهای برگشت ناپذیر، آغاز کنیم.
محققان امیدوارند که این کشف بتواند از پیشرفت دیابت نوع 1 در افراد در معرض خطر، جلوگیری کند.
نتایج ما به توسعه ی آزمایشهای خون بمنظور تشخیص احتمال ابتلای فرد به دیابت نوع 1 و اینکه اثربخشی یک درمان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری چقدر است، کمک خواهد نمود.
این مطالعه در مجله یPNAS (مجموعه مقالات آکادمی های ملی علوم) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/immune-system-discovery-could-help-researchers-further-understand-type-1-diabetes-94200185.html